مطالب متفرقه

آشنایی با هنر سوخته نگاری و لیختنبرگ

سوخته نگاری و لیختنبرگ دو هنر سنتی در صنعت چوب می‌باشند که با استفاده از ابزار آلات مخصوص می‌توان آثار هنری زیبایی را خلق کرد. هنر سوخته نگاری و لیختنبرگ نیازمند دقت بسیار بالایی می‌باشند و تنها یک بی دقتی کوچک باعث از بین رفتن اثر هنری بر روی چوب خواهد شد. برای انجام این دو هنر از ابزار و دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. همچنین از هنر سوخته نگاری و لیختنبرگ برای زیبایی ظاهری ظروف، قاب، زیورآلات و… استفاده می‌کنند. درواقع سوخته نگاری و لیختنبرگ دو روش عالی برای ایجاد طرح بر روی چوب می‌باشند که برای انجام آن به ابزار آلات مخصوص همچون دستگاه لیختنبرگ، هویه سوخته نگاری، دستگاه سوخته نگاری و… نیاز است. در این ادامه بیشتر به صورت تخصصی با دو هنر سوخته نگاری و لیختنبرگ چوب آشنا خواهید شد.

سوخته نگاری چیست؟

سوخته نگاری که به پیروگرافی نیز شناخته می‌شود ابتدا در یونان باستان ابداع شد و جالب است بدانید پیروگرافی به معنی نوشتن با آتش است؛ به طور کلی سوخته نگاری انتقال اشکال با کمک حرارت می‌باشد که در زمان های بسیار کهن با روش داغ گذاری، اشکالی بر روی چوب ایجاد می‌شد و با گذر زمان و استفاده از مهره‌های فلزی رونق بیشتری یافت به حدی که امروزه برای این امر از هویه برقی استفاده می‌گردد. یک نکته جالب که گفتنش خالی از لطف نیست استفاده از روش های خلاقانه برای سوخته کاری می‌باشد، برای مثال استفاده از شن داغ و انتقال آن با کمک قاشق بر روی سطح کار یا استفاده از فندک که روش های ابداعی انجام سوخته کاری هستند. در هنر سوخته نگاری ترکیب رنگ‌هایی همچون قهوه ای، طلایی و… را به کار می‌برند و از نکات جالب این هنر ترکیب شدن آن با سایر هنرهایی همچون معرق کاری، منبت کاری، مجسمه سازی و … می‌باشد. سوخته نگاری هنری است که بر روی چرم نیز اجام می‌پذیرد که بیشتر برای طراحی جلد کتاب به کار برده می‌شود. برای انجام هنر سوخته کاری از ابزارهای مخصوصی استفاده می‌شود که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

ابزارهای مورد نیاز برای سوخته کاری

سوخته کاری هنری است که برای ایجاد طرح و نقش روی سطوح سلولزی همچون چرم، چوب و… انجام می‌شود. مهم‌ترین ابزار در هنر سوخته کاری، هویه می‌باشد که در مدل های مختلف با تعداد متفاوت نازل، چاقو و سری تولید می‌گردد. هویه سوخته کاری با قدرت‌های متفاوتی تولید شده و روش کار آن به این صورت است که یا حرارت از طریق المنت انتقال می‌یابد و یا این که به واسطه عبور جریان برق از سیم منتقل می‌شود. علاوه بر هویه که نقش اصلی ایجاد طرح و شکل بر روی سطح چوب، چرم، مقوا و … را دارد به سنباده نیز نیاز خواهید داشت. ورق سنباده در شماره های مختلف در بازار وجود دارد که هر چه عدد آن بالاتر باشد سنباده نرم تر می‌باشد، بدون شک سطح چوب به دلیل برش هایی که خورده است دچار زبری و ناهمواری می‌شود و برای این مشکل باید سطح کار را با کمک سنباده پرداخت نمود تا یک سطح صاف و صیقلی ایجاد نمایید. برای سنباده زنی هم می‌توانید از ابزارهای دستی همچون سنباده گیر پلاستیکی و یا سنباده زن برقی استفاده کنید. اما یکی از مراحل مهم در سوخته کاری انتقال طرح بر روی چوب می‌باشد، برای انتقال طرح مرسوم ترین روش کاغذ کاربنی است که برای سوخته نگاری چوب بهتر است از کاغذ کاربنی زرد استفاده کنید که ردی از رنگ بر روی چوب باقی نماند و در صورت نیاز از کاغذ کاربن مشکی استفاده کنید. اما قبل از استفاده با دستمال جوهر روی کاغذ را جمع نمایید تا بر روی چوب پخش نشود. یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزار برای انجام هنر سوخته کاری، دستگاه سوخته نگاری می‌باشد که از قلم و تعدادی سری با طرح و مدل مختلف تشکیل شده است.

دستگاه سوخته نگاری چیست؟

دستگاه سوخته نگاری ابزاری حرفه‌ای برای انجام هنر سوخته کاری بر روی چوب، چرم و… می‌باشد که در مدل‌های مختلفی طراحی شده است. معمولا دستگاه سوخته نگاری از چند عدد قلم با تعدادی سری مختلف برخوردار می‌باشد که از سری‌های سوزنی برای سایه انداختن و همچنین از دیگر مدل‌های سری برای خط انداختن و یا نوشتن حروف فارسی و انگلیسی استفاده می‌شود. شما می‌توانید انواع مختلفی از مدل دستگاه سوخته نگاری را در فروشگاه اینترنتی چوبینر مشاهده نمایید و با امکانات هر کدام از مدل‌ها آشنا شوید.

لیختنبرگ چوب چیست؟

لیختنبرگ چوب یکی دیگر از هنرهای سنتی در صنعت چوب می‌باشد که با استفاده از برق سطح چوب را می‌سوزانند و طرح‌های زیبایی را ایجاد می‌کنند. برای ایجاد طرح درخت یا افکت‌های رعد و برقی بر روی چوب از سوزاندن چوب با ولتاژ بالای برق استفاده می‌شود. در واقع لیختنبرگ به سوزاندن چوب با جریان الکتریسیته یا همان برق گفته می‌شود که منجر به ایجاد تصاویر زیبایی شبیه درخت یا رعد و برق می‌گردد. جالب است بدانید این طرح ها با اختلاف ولتاژ بالا بین دو نقطه از چوب یا اجسام نارسانا ایجاد می‌شوند و این اختلاف ولتاژ معمولا بالاتر از 2000 ولت است. تصویری که بر اثر این سوزاندن رخ می دهد نتیجه تخلیه ی الکتریکی حاصل از اختلاف پتانسیل بالا می‌باشد. دستگاه لیختنبرگ همانند سوخته نگاری نوعی دستگاه مخصوص برای انجام این هنر بر روی چوب می‌باشد که شما می‌توانید مدل‌های مختلف این دستگاه را در بازار مشاهده و خریداری کنید. در ادامه با نکات و روش استفاده از دستگاه لیختنبرگ چوب آشنا خواهید شد.

نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه لیختنبرگ

برای استفاده از دستگاه لیختنبرگ و انجام عملیات سوخته نگاری بر روی چوب بهتر است تا به نکات زیر توجه نمایید:

  1. قبل از این که دستگاه را به برق بزنید، کلید اصلی را در وضعیت خاموش قرار دهید.
  2. قبل از استفاده از دستگاه باید ابتدا چوب مناسبی را انتخاب نمایید. سطح چوب انتخابی باید صاف باشد تا نتیجه‌ی بهتری حاصل شود.
  3. سطح چوب خود را کامل با محلول خیس نمایید تا حدی که چند میلی‌متر محلول به چوب نفوذ کند. هر چه مقدار بیشتری محلول به چوب نفوذ کند عمق سوختن بیشتر خواهد بود. ( محلول را می‌توانید با استفاده از یک لیوان آب تقریبا داغ با یک قاشق غذاخوری نمک درست نمایید.)
  4. پس از زدن محلول به چوب، حتما 10 تا 15 دقیقا صبر کنید تا محلول کامل نفوذ کند.
  5. برای کار با دستگاه لیختنبرگ کافی است تا تنها نوک میخ‌ها به سطح چوب تماس پیدا کند و نیازی به فرو بردن آن‌ها نمی‌باشد.
  6. اگر چوب را به خوبی خیس نکرده باشید تنها زیر میخ‌ها می‌سوزد و پخش نخواهد شد.
  7. چوب‌های پوسیده را به هیچ عنوان لیختنبرگ نکنید. (زمانی که محلول سریع به چوب نفوذ کند نشان دهنده آن است که چوب شما پوسیده می‌باشد.
  8. هر نوع چوب و فراورده چوبی را می‌توانید لیختنبرگ کنید حتی رزین اپوکسی و پلکس و اکرلیک.
  9. در بیشتر موارد هر نوع چوبی لیختنبرگ مخصوص خود را دارد و هرچه قدر چوب صاف‌تر و یکنواخت‌تر باشد طرح آن زیباتر خواهد بود.
  10. هنگام سوختن چوب سعی کنید تا نگذارید قطب‌های منفی و مثبت سوختن به یکدیگر برسند تا طرح زیباتری ایجاد شود و به دستگاه آسیب نرسد.

قیمت دستگاه سوخته نگاری و لیختنبرگ

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی دستگاه سوخته نگاری و لیختنبرگ وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مدل‌های متفاوت این دو دستگاه را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت دستگاه سوخته نگاری و لیختنبرگ می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا